Priser og vilkår

 Priser

Advokatfirmaet Engelsen DA har for tiden følgende veiledende timepriser:


Private klienter:

Advokatpartner:
1600 kr - 3000 kr inkl. mva.

Ansatt advokat:
1500 kr - 2800 kr inkl. mva.

Advokatfullmektig:
1200 kr - 2200 kr inkl. mva.

Advokatassistent:
650 kr - 1000 kr inkl. mva.

Næringsklienter og lignende:

Advokatpartner:
1500 kr - 2500 kr eks. mva.

Ansatt advokat:
1400 kr - 2000 kr eks. mva.

Advokatfullmektig:
1300 kr - 1800 kr eks. mva.

Advokatassistent:
700 kr - 900 kr eks. mva.


 Om fri rettshjelp

Fri rettshjelp er advokatbistand som helt eller delvis dekkes av staten. I noen typer saker kan du få økonomisk støtte til juridisk rådgivning eller støtte til å føre en rettssak for domstolene. Du kan kontakte oss for å få vurdert om din sak faller inn under ordningen.

For å få mer informasjon om fri rettshjelp, kan du besøke www.fylkesmannen.no.

 Vilkår


Oppdragsvilkår for Advokatfirmaet Engelsen DA
Gjeldende fra 01.01.2018

Gjelder for juridisk bistand og tjenester som Advokatfirmaet Engelsen DA leverer til klienter.

1. Utførelsen av oppdrag

Firmaet og klienten avtaler løpende den juridiske bistand og omfanget av hvert oppdrag, samt klientens og andres medvirkning og ytelser.

En advokat vil ha det overordnede ansvaret for hver enkelt sak. Annet personale, vil bli benyttet i arbeidet hvor det er hensiktsmessig.

Alle oppdrag utføres etter reglene i advokatforskriften, domstolslovens regler om advokater, samt andre relevante lover og regler.

Firmaet er undergitt reglene i hvitvaskingsloven og må derfor bl.a. innhente og oppbevare identitets­opplys­ninger for klienter.

Klienter får nødvendige rettigheter til å bruke skriftlig materiale som firmaet leverer til klienten i forbindelse med oppdraget, men firmaet har og beholder alle opphavsrettigheter og andre immaterielle rettigheter til materialet.


2. Honorar, fakturering og klientmidler

Firmaet fastsetter honorar med utgangspunkt i medgått tid, justert for arbeid utenfor normal arbeidstid, det ansvar som er forbundet med oppdraget, oppdragets kompleksitet, graden av spesialistkunnskap og oppnådd resultat.

Medgått tid er således ikke alene bestemmende for salærberegningen. Våre timepriser er relatert til de ulike stillingskategorier vi opererer med.


Veiledende timeprisintervaller er p.t. slik:


Private klienter:

Advokatpartner:
1600 kr - 3000 kr inkl. mva.

Ansatt advokat:
1500 kr - 2800 kr inkl. mva.

Advokatfullmektig:
1200 kr - 2200 kr inkl. mva.

Advokatassistent:
650 kr - 1000 kr inkl. mva.


Næringsklienter og lignende:

Advokatpartner:
1500 kr - 2500 kr eks. mva.

Ansatt advokat:
1400 kr - 2000 kr eks. mva.

Advokatfullmektig:
1300 kr - 1800 kr eks. mva.

Advokatassistent:
700 kr - 900 kr eks. mva.


I forbindelse med starten på et oppdrag, vil klienten på anmodning få et estimat over honorarets størrelse, i den grad dette er mulig ut fra oppdragets karakter. Ellers vil den måte honoraret skal beregnes på, slik som de timepriser som vil anvendes, bli opplyst. I forbruker­forhold skal klienten gis opplysninger om honorarberegningen før arbeid påbegynnes.

Normalt fakturerer firmaet etter­skuddsvis hvert kvartal. Det kreves dog i utgangspunktet forskuddsbetaling ved større eksterne omkostninger.

Firmaet kan også kreve at klienter betaler forskuddsbeløp knyttet til et oppdrag. Honoraret skal trekkes fra slikt forskuddsbetalt beløp ved manglende betaling av faktura eller mot betaling av siste faktura knyttet til oppdraget.

Betalingsbetingelsene er netto 10 dager fra fakturadato. Ved forsinket betaling påløper renter i samsvar med forsinkelsesrentelovens bestem­melser.

Alle klientmidler som finnes hos firmaet disponeres etter Advokatforeningens regler, og blir innsatt på klientkonti. Henførbare renter tilfaller klienten i samsvar med Advokatforeningens regler.


3. Utgifter og utlegg

Ved å gi firmaet oppdraget med å opptre på klients vegne i en aktuell sak, er firmaet også berettiget til å pådra de utgifter og utlegg som er nødvendige, med mindre firmaet blir instruert om det motsatte.  Firmaet vil konsultere klienten før det pådras betydelige utgifter eller utlegg.  Firmaet vil ikke beregne noe påslag ved fakturering av kostnader og utlegg, med unntak av merverdiavgift hvor det er påkrevd.

Dersom firmaet engasjerer konsulenter, eksperter, utenlandske advokater eller andre tredjeparter på en klients vegne, gjør firmaet det som klientens representant og klienten er selv ansvarlig for tredjepartenes honorar, øvrige kostnader og eventuelle avgifter.  Dersom det er ønskelig, kan firmaet bistå med at tredjepartens honorar og utgifter faktureres direkte til klient.

Oppdragsrelaterte omkostninger og utlegg, herunder gebyrer, rimelige reise- og oppholdsutgifter, kost, større kopierings- og utsendelseskostnader, samt eksterne over­førings­­utgifter, belastes klienten i tillegg til honorar.

4. Dokumenter og arkivering

Selskapet tar ikke på seg ansvar i forhold til lagring av dokumenter og arkiver. Kunden må selv ta ansvar for å oppbevare sine originaler og kopi av korrespondanse mellom selskapet og kunde. Dokumentasjon i anledning kundes sak oppbevares så lenge selskapet finner det formålstjenlig (normalt 10 år.). Sletting og makulering av dokumenter vil kunne skje uten at kunde forhåndsvarsles, informeres om dette.

5. Kostnader ved tvister

Dette avsnitt gjelder bare for saker hvor det eksisterer en tvist, eller hvor det potensielt vil oppstå en tvist. Klienten må da særlig være oppmerksom på at:

a. klienten er ansvarlig for å betale firmaets regninger uavkortet, uavhengig av det saksomkostningskrav som fremmes mot motparten.

b.   hvis saken tapes kan klienten bli pålagt å betale motpartens saksomkostninger i tillegg til egne saksomkostninger, og

c.   selv om saken vinnes er det ikke sikkert at motparten pålegges, eller er i stand til å betale saksomkostninger, og for begge tilfelle vil klienten være ansvarlig for å betale firmaets fakturaer fullt ut.

6. Rettshjelpsdekning - fri rettshjelp

Firmaet vil rutinemessig undersøke om saken dekkes under noen form for rettshjelpsdekning gjennom klientens forsikrings­ordninger. Det må betales egenandel. Videre forutsettes at klient selv har oppgitt navn på forsikringsselskap og polisenr.

I den grad saken faller inn under ordningen med fri rettshjelp og klienten økonomisk sett oppfyller vilkårene for fri rettshjelp, vil klientens kostnader til advokat bli søkt dekket gjennom regelverket om fri rettshjelp.  Ved fri rettshjelp påløper det også normalt en egenandel.

7. Klageadgang

Det er anledning til å få vurdert om oppdraget er utført i overensstemmelse med god advokatskikk. Klienten har også anledning til å klage hvis man er misfornøyd med salærets størrelse. Kvaliteten på arbeid kan i utgangspunktet ikke vurderes av disiplinær­organene.

Regler for God Advokatskikk og nærmere opplysninger om klageordningen finnes på Advokatforeningens hjemmeside: www.advokatforeningen.no under Råd og rettshjelp.

8. Taushetsplikt og innsidebestemmelser

Firmaet er forpliktet til å behandle alle opplysninger mottatt fra klient eller mottatt om klienten, fortrolig. Alle partnere og ansatte i firmaet er pålagt taushetsplikt.

Taushetsbelagt informasjon vil kunne sirkulere internt i selskapet om dette er å anse som hensiktsmessig for en effektiv utførelse av oppdraget.

Selskapet er lovpålagt å gjennomføre hvitvaskingskontroll og å kontrollere om det foreligger interessekonflikter. Selskapet må av den grunn benytte kundedokumentasjon for å gjennomføre intern kontroll.

9. Ansvar, ansvarsbegrensning og forsikring

Firmaet er ansvarlig for den rådgivning som leveres, i samsvar med generelle norske rettsregler.

Ansvaret for firmaet, dets partnere og ansatte er begrenset til det beløp man har stillet sikkerhet for/tegnet tilleggsforsikring for. Alle privatpraktiserende norske advokater har i h.t. Advokatforskriften obligatorisk sikkerhetsstillelse på kr 5. mill. Overensstemmende med forskriften er sikkerheten begrenset til kr 2. mill. pr. oppdrag pr. skadelidt. Det er også tegnet særskilt tilleggsforsikring.

Firmaet, dets partnere og ansatte er ikke ansvarlige for indirekte tap eller følgeskader, herunder driftstap, tap av data, mistet fortjeneste, goodwill, image mv.

Firmaet, dets partnere og ansatte hefter ikke for eventuelle feil begått av rådgivere som firmaet har henvist klienten til. Heller ikke hefter firmaet, dets partnere eller medarbeidere for eventuelle feil begått av underleverandører som firmaet etter avtale med klienten har overlatt deler av utførelsen av oppdraget til.

Firmaet er ansvarsforsikret i et anerkjent forsikringsselskap.


10. Elektronisk kommunikasjon

Selskapet benytter seg av elektronisk kommunikasjon der dette er å anse som hensiktsmessig. Den elektroniske kommunikasjonen vil om ikke annet er særskilt avtalt foregå ukryptert.

Ønsker ikke kunden å benytte elektronisk kommunikasjon må man selv si ifra om dette. Selskapet fraskriver seg ethvert ansvar for økonomisk tap, tap av data o.l. ved bruk av ukryptert elektronisk kommunikasjon, virus o.l., feilsending, brudd i elektroniske kommunikasjonsmidler o.l.

11. Lovvalg og verneting

Firmaets rådgivning og disse oppdragsvilkår er undergitt norsk rett.

Sunnmøre tingrett er verneting for enhver tvist som springer ut av avtalen mellom selskapet og kunden.

12. Endringer

Vilkår sendes til kunden i forbindelse med at saken registreres i selskapets database. Selskapets anser vilkårene som vedtatt av kunde dersom kunde ikke innen rimelig tid tilkjennegir at vilkårene ikke er akseptable. Selskapet kan i slike tilfeller frasi seg oppdraget.

Vi forbeholder oss retten til å endre eller supplere disse bestemmelsene, enten på generelt grunnlag eller i relasjon til en enkelt sak.  Endringer skal først skje etter skriftlig varsel.


Personvernerklæring

Denne personvernerklæringen gjelder for Advokatfirmaet Engelsen DA ("vi" eller "oss"). Vi er behandlingsansvarlige for behandlingen av personopplysninger som er beskrevet i denne personvernerklæringen. Du finner kontaktinformasjonen vår nedenfor.

1 Hvem vi behandler personopplysninger om

Denne personvernerklæringen retter seg mot vår behandling av personopplysninger om følgende personer:

• Privatkunder

• Klienter i straffesaker

• Kontaktpersoner hos virksomhetsklienter

• Kontaktpersoner hos våre leverandører og samarbeidspartnere

• Personer som er involvert i saker vi bistår i

• Andre personer som er omtalt i saksdokumenter vi får tilgang til

• Besøkende på vår nettside

2 Formål, typer personopplysninger og rettslig grunnlag

Nedenfor har vi gitt en oversikt over hvilke formål vi behandler personopplysninger for, hvilke typer personopplysninger vi behandler og det rettslige grunnlaget for behandlingen.

Etablering av klientforhold: Når vi kontaktes av en klient med forespørsel om vi kan ta et oppdrag, foretar vi en uavhengighetssjekk internt (konfliktavklaring) før vi eventuelt sier ja til oppdraget. Uavhengighetssjekken tjener et legitimt formål og har grunnlag i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). Konfliktsjekk av privatkunder omfatter som regel fullt navn, hva saken gjelder og, hvis relevant, kredittverdighet. Generelt sett vil ikke konfliktsjekk på vegne av virksomhetskunder innebære behandling av personopplysninger.

I tilknytning til etableringen av et klientforhold vil vi foreta en kundekontroll i samsvar med reglene i hvitvaskingsloven. Kundekontroll omfatter registrering og kontroll av opplysninger om foretaket og legitimering av kundens berettigede representant, samt registrering av reelle rettighetshavere. Kundekontrollen er nødvendig for å oppfylle våre rettslige forpliktelser etter hvitvaskingsloven, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav c.

Dersom vi kan ta oppdraget, registreres kontaktinformasjon telefonnummer, adresse, bankkonto, ba. Registreringen av kontaktopplysninger er for privatkunder nødvendig for å kunne inngå avtale med vedkommende, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b. For virkssomhetskunder bygger registreringen av kontaktopplysninger på en interesseavveining, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f.

Sakshåndtering: Enkelte advokatoppdrag innebærer at vi får tilgang til personopplysninger om parter eller andre enkeltpersoner som berøres av en sak. Slike opplysninger kan fremkomme av dokumenter klienten oversender eller annen korrespondanse i saken. Behandlingen av personopplysninger i forbindelse med oppdrag for virksomhetskunder er forankret i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining). I noen saker får vi også tilgang til sensitive personopplysninger, f.eks. helseopplysninger eller straffedommer og lovovertredelser. I slike tilfeller har behandlingen av opplysningene hjemmel i GDPR artikkel 9 nr. 2 bokstav f (behandlingen er nødvendig for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare et rettskrav), jf. personopplysningsloven (ny 2018) § 11.

Kunnskapsforvaltning: Behandlingsgrunnlaget er vår interesse i å nyttiggjøre utarbeidet kunnskap i videre rådgivning, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining).

Klientadministrasjon. Det opprettes egne saksmapper for oppdrag som utføres på vegne av klienten. Tid og kostnader som er påløpt på en sak registreres i vårt regnskapssystem. For virksomhetskunder er det vi gjør i forbindelse med klientadministrasjon hjemlet i GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining), mens det for privatkunder anses som en nødvendig del av det å oppfylle avtalen med vedkommende, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b.

Lagring og oppbevaring av saksdokumenter: Vi oppbevarer saksdokumenter i 5-10 år etter at oppdraget er avsluttet. Lagring i det angitte tidsrommet er vurdert som nødvendig av hensyn både til klienten og for vår egen del, siden det i ettertid kan komme opp spørsmål eller en tvist hvor den informasjonen som er lagret på en sak igjen kan bli aktuell. Det rettslige grunnlaget for behandling av personopplysninger er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining) og GDPR artikkel 9 nr. 2 bokstav f (fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav), jf. personopplysningsloven (ny 2018) § 11.

Fakturering: Kontaktopplysninger som er mottatt fra virksomhetskunder benyttes for å merke faktura som sendes til virksomheten dersom klienten ber om dette. For privatkunder, benyttes personens private postadresse eller e-post for utsendelse av faktura. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining) for virksomhetskunder og GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav b (nødvendige for å oppfylle avtalen med den registrerte) for privatkunder.

IT-drift og sikkerhet: Personopplysninger som er lagret i våre IT-systemer vil kunne være tilgjengelige for oss eller for våre leverandører i forbindelse med oppdateringer av systemer, implementering eller oppfølging av sikkerhetstiltak, feilretting eller annet vedlikehold. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 f (interesseavveining, jf. vår legitim interesse knyttet til nevnte aktiviteter) og vår rettslig forpliktelse til å ha tilfredsstillende informasjonssikkerhet, jf. GDPR artiklene 32 og 6 nr. 1 bokstav c.

Markedsføring: Vi sender ut nyhetsbrev til e-postadresser som er registrert på klienter som vi løpende yter advokattjenester til og andre som har bedt om å få vårt nyhetsbrev. Mottakere av nyhetsbrevet kan enkelt melde seg av tjenesten ved å benytte link som er inkludert i hver enkelt henvendelse. Behandlingsgrunnlaget er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f (interesseavveining) der vi har mottatt e-postadressen i forbindelse med et advokatoppdrag. Dersom det foreligger et eksisterende kundeforhold vil markedsføringen skje i henhold til markedsføringsloven § 15(3). I andre sammenhenger bygger markedsføring på samtykke fra vedkommende, jf. markedsføringsloven § 15(1) og GDPR artikkel 6 nr. 1 a.

3 Hvem vi deler personopplysninger med

Våre leverandører av IT-tjenester vil kunne ha tilgang til personopplysninger dersom personopplysninger er lagret hos leverandøren eller på annen måte er tilgjengelig for leverandøren i henhold til kontrakten med oss. Leverandørene opptrer i henhold til databehandleravtale og under vår instruks. Leverandøren kan bare benytte personopplysningene for de formålene vi har bestemt og som er beskrevet i denne personvernerklæringen.

Advokater er underlagt en straffesanksjonert taushetsplikt som følger av straffeloven § 111. Alle opplysninger som blir betrodd oss i forbindelse med et oppdrag blir håndtert konfidensielt.

Vi utleverer ikke personopplysninger i andre tilfeller eller på andre måter enn dem som er beskrevet i denne personvernerklæringen med mindre klienten eksplisitt oppfordrer til eller samtykker til dette eller utleveringen er lovpålagt.

4 Lagring av personopplysninger

Vi lagrer saksdokumenter i 5 år, før de sendes til arkiv for lagring i ytterligere 5 år.

Regnskapslovgivning pålegger oss ellers å lagre bestemte regnskapsdokumenter i et nærmere angitt tidsrom. Når et bestemt formål tilsier lagring i et gitt tidsrom, sørger vi for at personopplysningene utelukkende blir benyttet for det aktuelle formålet i dette tidsrommet.

5 Dine rettigheter

Du har rettigheter i personopplysninger som omhandler deg. Hvilke rettigheter du har, avhenger av omstendighetene.

Trekke samtykke tilbake: Dersom du har gitt samtykke til å motta nyhetsbrev fra oss, kan du når som helst trekke dette samtykket tilbake. Vi har lagt til rette for at du enkelt kan reservere deg mot denne typen henvendelser ved å inkludere en link til avregistreringsskjema i hver enkelt henvendelse. Dersom du har samtykket til annen behandling av personopplysninger, kan du også når som helst trekke ditt samtykke tilbake med henblikk på denne behandlingen ved å rette en henvendelse til oss om dette.

Be om innsyn: Du har rett til innsyn i hvilke personopplysninger vi har registrert om deg, så langt ikke taushetsplikten er til hinder for dette. For å sikre at personopplysninger utleveres til rett person, kan vi stille krav om at begjæring om innsyn skjer skriftlig eller at identitet verifiseres på annen måte.

Be om retting eller sletting: Du kan be oss om å rette feilaktige opplysninger vi har om deg eller be oss om å slette personopplysninger. Vi vil så langt som mulig imøtekomme en forespørsel om å slette personopplysninger, men vi kan ikke gjøre dette dersom det er tungtveiende grunner for ikke å slette, for eksempel at vi må lagre opplysningene av dokumentasjonshensyn.

Dataportabilitet: I noen tilfeller vil du kunne ha adgang til å få utlevert personopplysninger du har oppgitt til oss for å få disse overført i et maskinlesbart format til et annet advokatfirma. Dersom det er teknisk mulig vil det i enkelte tilfeller være adgang til å få disse overført direkte til det andre firmaet.

Klage til tilsynsmyndigheten: Dersom du er uenig i måten vi behandler dine personopplysninger på, kan du sende inn en klage til Datatilsynet.

6 Sikkerhet

Vi har etablert prosedyrer for å håndtere personopplysninger på en sikker måte. Tiltakene er både av teknisk, og organisatorisk art. Vi foretar jevnlige vurderinger av sikkerheten i alle sentrale systemer som benyttes for håndtering av personopplysninger, og det er inngått avtaler som pålegger leverandører av slike systemer å sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet.

Tilgang til personopplysninger (og klient-/saksinformasjon) er begrenset til personell som har behov for tilgang for å utføre sine oppgaver.

Vi har vedtatt interner IT-retningslinjer, og vi foretar jevnlig opplæring av ansatte med hensyn til sikkerhet og bruk av IT-systemer.

7 Endringer i personvernerklæringen

Vi vil kunne gjøre mindre endringer i denne personvernerklæringen. Du vil alltid finne siste versjon på vår nettside. Ved vesentlige endringer vil vi varsle om dette.

8 Kontakt oss

Dersom du har spørsmål eller kommentarer til vår personvernerklæring eller du vil utøve dine rettigheter, kan du ta kontakt med oss:

Advokatfirmaet Engelsen DA Org nr 976 149 475

Kongens gate 19, 6002 Ålesund

Telefon: 70 16 18 00 E-post: firmapost@advo.no